Mikrospánek

07. srpna 2007

Zdánlivě nevinné slovo, ale kolik obětí má už na svědomí tenhle zlomek vteřiny trvající útlumový stav! V období letního stěhování národů (v české kotlině nejčastěji na trase k nejbližšímu moři a zpět) se tenhle termín v kolonce Pravděpodobná příčina nehody objevuje hodně často. O pravidlech, jejichž dodržování nám během jízdy může pomoci přemáhat únavu a tedy i nebezpečí mikrospánku za volantem, jsme se už zmiňovali. K základním patří: - kvalitní mikroklima uvnitř vozu (nekouřit, při absenci klimatizace přiměřeně větrat) - dodržovat pitný režim a to nejen při vedrech. Dostatečný přísun tekutin je pro udržení bdělosti nutný všeobecně. Energetické nápoje mohou krátkodobě pomoci, ale rozhodně nedoporučujeme na ně spoléhat jako na všemocný elixír. Podobně žvýkačky nebo různé typy osvěžujících pastilek jsou jen víceméně užitečnou pomůckou, trvale ale problém postupující únavy řešit nemohou - Zastav včas! To by měl být kategorický imperativ odpovědného řidiče ve chvíli, kdy cítí, že mu únava při náročné cestě znemožňuje potřebné soustředění. Několikaminutová zastávka na parkovišti nebo odpočívadle, pár cviků pro rozhýbání zatuhlých kloubů a svalů, omytí obličeje studenou vodou – to všechno vás může osvěžit pro další úsek trasy, málokdy však až do cíle. Zastávky na relaxaci je tedy třeba opakovat vždy, když se únava znovu ohlásí Může se ovšem stát, že vy všechna pravidla dodržujete, před cestou jste se navíc dobře vyspal, jste odpočatý a soustředěný, ale náhle se proti vám řítí v protisměru řidič, který přecenil své síly a právě ho přemohl mikrospánek. Co teď? Nastane-li taková krizová situace na komunikaci s obousměrným provozem a vozidlo jede proti vám ve vašem jízdním pruhu, je krajně nebezpečným manévrem snaha vyhnout se takovému vozidlu kličkou v jeho pruhu, tedy rovněž v protisměru. Riskujete, že se protijedoucí řidič z dřímoty probudí a instinktivně zareaguje tak, že se automaticky vrátí do svého pruhu, tedy znovu proti vám. Lepší je tedy držet svůj pruh, brzdit vydatně, ale tak, abyste své vozidlo nedostali do smyku a všemi prostředky se pokoušet protijedoucího řidiče probudit, především světelným i zvukovým klaksonem. Pokud se to nepodaří a protijedoucí automobil se na vás dál řítí, nezbývá, než zabránit hrozícímu střetu stržením vlastního vozidla ven ze silnice. Pokud to terén dovoluje a vpravo není zrovna propast, výlet do škarpy sice asi poškodí karosérii vašeho vozu, ale protože do té chvíle už jste stačili značně snížit svou původní rychlost, nemusely by následky těch krizových chvil být pro vás nutně dramatické. A rozhodně takový vyhýbací manévr způsobí mnohem menší škody než případná čelní srážka s vozidlem řidiče, kterého přemohl mikrospánek.z