Zajímavosti, doporučení a rady Týmu silniční bezpečnosti


Bezpečně na sněhu i náledí

Na sněhu či náledí je třeba vozidlo ovládat citlivě a jezdit s dostatečnou rezervou Adekvátně zhoršené přilnavosti plášťů při jízdě po zasněženém či namrzlém povrchu je třeba volit techniku ovládání vozidla. Vše je třeba dělat citlivě. Při rozjezdu raději méně plynu a citlivě s pedálem spojky. Pokud se kola automobilu při rozjezdu do kopce i přesto protáčejí, můžeme zkusit rozjezd na druhý převodový stupeň. U vozidel s pohonem předních kol může nastat situace, že se uprostřed stoupání začnou kola beznadějně protáčet a vozidlo zastaví.

Bílá barva automobilů je trvale nejoblíbenější

Celosvětovému žebříčku oblíbenosti barev nových automobilů loni již sedmý rok za sebou jednoznačně se 39 procenty dominovala bílá. S velkým odstupem následovaly černá (16 procent), šedá a stříbrná (shodně po 11 procentech), modrá (7 procent), červená (6 procent), hnědá či béžová (5 procent), žlutá (3 procenta), zelená (1 procento). O zbývající jedno procento podílu se podělily ostatní barevné odstíny,

Jak správně natankovat v zemích EU_28?

Letní turistická sezona se pomalu rozjíždí. A rozjíždějí se i čeští autoturisté do různých států Evropské unie. Při svých cestách budou muset tu a tam doplnit nádrže svých plechových miláčků. Natankování špatného druhu paliva by se mohlo náramně prodražit, nemluvě o pokažené dovolené. Víte jak se obchodně jmenuje nafta v Portugalsku??

Cyklista versus motorista

Motoristé s oblibou nahlížejí na cyklisty jako na potížisty. Tomu nejednou odpovídá i jejich chování vůči nim. Vítěz případného vzájemného měření sil je však bohužel předem jasný. Přitom zdaleka neplatí, že viníkem vážných nehod je vždy bicyklista. Čím tedy motorista potěší cyklistu? Především tím, že se k němu bude chovat ohleduplně. Za řídítky – stejně jako za volantem – přece také sedí člověk.

Zahraniční dovolená po vlastní ose

I cesta do vytoužené destinace a z ní je součástí naší dovolené. Tak proč si ji pořádně neužít? Pro všechny by měla proběhnout pohodově a bezpečně. Spolucestující by měli pamatovat na to, že je to právě řidič, v jehož rukou jsou jejich životy a zdraví. A řidiči pak by měli volit takový styl jízdy, aby se s nimi ostatní v autě nejen nebáli, ale naopak se cítili v pohodě. „V každém případě je dobré počítat s možností, že uvízneme v dopravní zácpě. Proto je dobré neustále mít v nádrži dostatek paliva, v kabině něco k snědku a dostatek nápojů. A dostatek nadhledu. Jakékoliv projevy agresivity mohou situaci jen zhoršit,“

Každý osmý mrtvý na silnicích byl loni motocyklista

V roce 2017 zahynulo při dopravních nehodách celkově 64 motocyklistů, o 2 více než o rok dříve. Dalších 418 jezdců v jedné stopě bylo zraněno těžce (meziročně o 50 méně) a 2 173 lehce (oproti roku 2016 nárůst o 30 případů). Od roku 1993 byl pro motorkáře nejtragičtější rok 2007, kdy jich zemřelo 134, naopak nejpříznivější byl rok 2016 se 62 mrtvými. Od vzniku samostatné České republiky byl průměrný podíl motocyklistů na celkovém počtu obětí dopravních nehod každoročně 8,9 %, loni to bylo výrazně více – 12,7 %.

Linka 112 pomůže motoristům po celé EU

Celounijní linka nouzového volání 112 je opravdu využívána. V loňském roce operátoři odbavili téměř 159 milionů hovorů. V 8 členských státech (a také na Islandu) je uvedené číslo jediným spojením na zdravotníky, policisty a hasiče. V ostatních státech (kam patří i Česká republika) sice i nadále mají svá tradiční čísla pro nouzové volání, ale i tam se více než polovina volajících rozhodla využít právě linky 112.

V létě na zimních pneumatikách?

Po odeznění zimních podmínek je nejlépe přezout na letní pneumatiky. Jen ty mohou při teplotách vyšších než plus sedm stupňů Celsia zajistit tu nejlepší možnou přilnavost k povrchu silnice, za sucha i za deště. „Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“